Tippek, hogy téged se érjen meglepetés

Leendő jogosítvány tulajdonosként, de akár gyakorlott sofőrként is fontos tisztában lenned azzal, hogy mit kell indulás ellenőrizned az autódon. Egyrészt mert ez a szabály, másrészt mert így egy hosszabb út során is kevésbé érhet meglepetés.

Forgalmi vizsga előtti követelmény

A vizsgázónak a forgalomba való indulás előtt el kell végeznie a kötelezően előírt ellenőrzéseket:

  • rendszámtábla ellenőrzése
  • gumiabroncsok állapotának ellenőrzése
  • kormányberendezés működése
  • világító- és fényjelző berendezések működésének vizsgálata
  • fékberendezések működése
  • fékhatás ellenőrzése a jármű elindításával és megállításával is

A vizsgázó helyezkedjen el megfelelően a gépkocsiban, állítsa be az ülést és a visszapillantó tükröket, majd kapcsolja be a biztonsági övet. Hibavonalat kell adni, ha a vizsgázó a kötelezően előírt ellenőrzéseket egyszeri figyelmeztetéssel, de önállóan el tudta végezni.

Napi ellenőrzési feladatok

Nagyon fontos azt is átlátni, hogy napi első elinduláskor történő ellenőrzéssel nem csak szabályosan cselekszel, de akár sokkal nagyobb kellemetlenségektől kíméled meg magadat. Gondolj csak bele, hogy egy nem megfelelően működő irányjelző, vagy féklámpa mekkora balesetet okozhat, de megfordítva akár a saját életedet, vagy akár más ember életét is megmentheted egy megfelelően elvégzett ellenőrzéssel.

Világító- és fényjelző berendezések ellenőrzése: 

Az ellenőrzéshez gyújtást kell kapcsolni!

  • Helyzetjelző: irányjelző-kapcsoló végét a műszerfal felé kell elfordítani. A gépkocsi elején két gyenge fehér fény világít, hátul két piros fény látható és a rendszámtábla megvilágítása is felkapcsol.
  • Tompított fényszóró: irányjelző-kapcsoló végét a műszerfal felé kell ismét elfordítani. Csak a gépkocsi elején ellenőrizendő (erősebben világító fény, mint a helyzetjelző). Műszerfalon látható egy zöld ellenőrző lámpa.
  • Távolsági fényszóró: irányjelző kapcsolóját kell a kormány felé húzni. Ekkor a műszerfalon látható a kék színű visszajelző kezd világítani, amit ugyanígy lehet visszakapcsolni a tompított fényszóróra. Csak a gépkocsi elején ellenőrizendő. Ezzel a kapcsolóval működik a fénykürt is – csak rövid ideig kell húzni a kormány felé.
  • Irányjelző: visszajelzőjének villogása, kattogása percenként 60-120-ig megfelelő. Ettől eltérő ütemszám, vagy folyamatosan világító ellenőrző lámpa hibát jelent. Mind a két oldalon kell ellenőrizni.
  • Tolató (hátrameneti) lámpa: hátrameneti sebesség kapcsolása után ellenőrizhető hátul (fehér fényű).
  • Féklámpa: ellenőrzése a fékpedálra lépéssel történik. Az ellenőrzéshez segítséget kell igénybe venni. Ez lehet egy társ vagy egy kirakat üvege is.

Gumiabroncsok ellenőrzése

Naponta szabad szemmel kell megnézni, megvizsgálni a gumik állapotát. Látszólag ne legyenek laposak. Műszerrel benzinkutaknál ellenőrizhetjük (hetente egyszer javasoljuk, hiszen a nem megfelelő keréknyomás nagyon megváltoztatja a tapadást és ráadásul a gumi élettartamát is jelentősen befolyásolja), az elvárt keréknyomás adatai a vezető ajtajánál, vagy a kezelési útmutatóban találhatók. Nem lehetnek sérültek az abroncsok, pl. repedezések, kidudorodások semmiképpen nem lehetnek az oldalfalon, vagy a futófelületen. Fontos ellenőrizni a kopottságukat is. A mintázat nagysága a teljes futófelületen 1,6 mm-nél nagyobb kell, hogy legyen. Ez ellenőrizhető a gumi mintázatában található kopásjelző segítségével. Az összes gumi radiál legyen („R” betű a gumiabroncson), de tengelyenként lehetnek eltérő mintázatúak.

3. Rendszámtábla ellenőrzése

Röviden és tömören, a rendszámtábla legyen a felszerelésére szolgáló helyen és olvasható is legyen. Főleg téli, „sónedves” felület esetén gyorsan veszít a láthatóságából.

Link a téli vezetéses bejegyzéshez

4. Fékberendezések ellenőrzése

Üzemi (láb) fék ellenőrzése a fékpedál benyomásával, fizikai vizsgálat útján történik. A teljes pedálút egyharmadáig kell megszilárdulnia, megkeményednie, és a pedál ellenállása néhány másodpercnyi nyomás után is szilárd legyen (tovább ne lehessen benyomni). Ha a motor beindítása után a fék lesüllyed, akkor a fékszervo is jó. Kéziféket úgy lehet ellenőrizni, hogy a kézifék karját a gomb benyomása nélkül kell felhúzni. Amennyiben a hallható kattanások száma 3 és 6 között van, akkor megállapítható, hogy a fékrendszer alkalmas a közlekedésre.

5. Kormányberendezés ellenőrzése

A holtjátékot ellenőrizni a kormány lassú balra ill. jobbra mozdításával kell. A kerekek elmozdulásakor mért holtjáték a kormánykerék kerületén mérve 0-2 cm között legyen. Ezután erőteljesebb mozgatással kell megállapítani, hogy a kormánymű nem akad, ill. nem ad rendellenes hangot.

6. Ablaktörlő és mosó működésének ellenőrzése

Vizsgán nem kell ellenőrizni, de elképzelhető, hogy a használatára szükség lehet. Előfordulhat, hogy a vizsgádon esni fog az eső. A kormány jobb oldalán található kart az alaphelyzettől kiindulva egyszer felfele kapcsolva szakaszos, még egyszer folyamatos, még egyszer gyors működésű a törlő.

Mosás: első ablakra a kormánykerék felé húzva a kart spriccelhető folyadék. A hátsó ablakot csak szakaszosan lehet törölni. A kar végét kell előre forgatni.

7. Szellőző- fűtőberendezés használata

A szellőzőrendszer nagyon fontos, hiszen elképzelhető, hogy párásodik az ablakod, lehet, hogy fázol, vagy akár meleged is lehet. A műszerfalon, közepén található a három szabályzó gomb.

– A jobb oldali a hűtés, fűtés kapcsolója.
– A középső a négyfokozatú ventilátor kapcsolója (csak gyújtás után működik).
– A bal oldali a levegő irányát szabályozza.
– Külső levegő beáramlásának elzárása.
– Légkondicionáló.
– A hátsó ablak fűtését bekapcsolni egy újabb gombbal lehet.

8. Motorolaj, töltés, hűtés ellenőrzése a műszerfal segítségével. A világító kijelzők nem csak karácsonyfává változtatják az autót, de nagyon komoly hibákra is figyelmeztethetnek.

Műszerfalon ellenőrizhető. Indító kulcsot gyújtás helyzetbe forgatva a műszerfalon ellenőrizhető a hűtés. Az üzemi hőfok 80-95 fok között van. A motor elindítása után el kell aludnia a műszerfalon található töltés ill. olajszint hiányára figyelmeztető piros lámpáknak. Ezek az ellenőrző lámpák menet közbeni visszajelzései (világítanak) a rendszer hibáját jelentik. Fontos, hogy ilyen esetekben álljunk meg és állítsuk le a gépkocsi motorját. Töltés nélkül azonban üzemeltethető a jármű, amíg az akkumulátor bírja. Vigyázat! Az ékszíj szakadása esetén lehet, hogy hamar túlmelegszik a motor!
Olajnyomás nélkül nem szabad tovább működtetni a motort; ebben az esetben érdemes ellenőrizni az olajszintet!

Sajnos az a tapasztalat, hogy a rutin előrehaladtával az autó ellenőrzése is egyre jobban szorul a háttérbe, pedig még a gyakorlott sofőröket is nagyon meg tudja tréfálni egy-egy nehéz helyzet, amit egy egyszerű reggeli ellenőrzéssel ki is tudtunk volna küszöbölni. Te ne légy ilyen, ellenőrizd az autódat naponta!